Från Blur till Modeikoner: Att Förena Generationsklyftor

av | 2023-08-22 | Arbetsmarknad, Chefsskap, Gentelligens, Ledarskap

Är mode, design och musik föregångarna när det gäller generationsintegration?

 

En fundering som ligger nära till hands precis hemkommen från Way Out West. En alldeles lysande konsert av Blur avslutade fredagen och en energisk Damon Albarn, född 1967, gav allt. Precis som det 25åriga gänget som stod bredvid mig dansandes och sjöng med i alla låtarna. Blur har också precis släppt ett nytt album (heter det fortfarande så?) där låten Barbaric spelas flera gånger om dagen på radio och ligger på de flesta internationella topplistorna. Deras första kom 1991. För att också koppla på mode aspekten är jag helt säker på att Fila inte är missnöjda med att Damon börjar konserten iförd en retro tenniströja från dem för att sen byta till en flerfärgad träningsjacka också den med ett väl synligt Fila emblem. Creddigt värre för alla, även för oss som var med redan Borg-McEnroe tiden.

Sammanfattar man konsert och festivalsommaren har ålderkvinnor och åldermän dominerat scenerna. Självklart finns det några som inte tycker att en 80-årig Jagger rockar lika mycket som förr eller inte skall få rocka alls längre. Inte lika många som för fram det argumentet när det gäller Springsteens mer än utsålda världsturné. Det verkar finnas utrymme att fylla arenorna, få med sig publik i alla åldrar oavsett om det handlar om en lite mer än 20 år fyllda Billie Eilish, en plus 40 år Beyoncé eller då en 74-årig Bruce Springsteen. 

 

 

När det gäller mode går det att konstatera, att det i alla fall sedan ett tag tillbaka, går utmärkt att vara en naturligt gråhårig kvinna eller för all del man och båda vara modeförebild, modell, designer och trendskapare. Vi har precis som inom musiken sett åldersrika personer både på omslag till världsledande modetidningar, i kampanjer för de största kläd- och väskvarumärkena och inte minst på olika runways vid de internationella modeshowerna. I en utmärkt artikelserie i senaste numret av Plaza Magazine där chefredaktören Jesper Tillberg tillsammans med några journalister verkligen satt fingret på vad som idag trendar inom dessa genrer, nämligen uniage till och med mer än unisex. Från ungdomskult till vad jag, om kärt barn får ha många namn, gärna kallar gentelligens. Artiklarna tar fram allt från välkända exempel som stilikonen Iris Apfel, Gants creative directors Christopher Bastin initiativ att inreda deras flagship store som ett möte mellan generationer, Efva Attlings smyckesdesignsamarbete med Miriam Bryant till att inte glömma att det är 73 åriga Anna Wintour som fortfarande är en av de mest inflytelserika i modevärlden.
 

För mig personligen har alltid mode, musik och design legat varmt om hjärtat vilket gör att jag med handen just på det, skulle vilja säga att jag inte är helt överraskad. Troligen måste jag dock erkänna att jag sannolikt inte tänkte så vid min egen 20-25-års ålder. För visst har vi under det senaste decenniet eller möjligen decennierna sett en avsevärd förändring kring hur vi i generationerna innan Y och Z är, vad vi vill, hur vi beter oss och hur vi vill att livet skall vara och levas när vi just blivit äldre. Och att de i generationerna efter oss, om inte än helt, ändå ser att det som skapas och presteras oavsett ålder kan vara just lika bra som Blur på Way Out West.  

Att det precis som i Plaza Magazine, inom affärspress, i olika undersökningar och i andra sammanhang mer och mer lyfts fram olika aspekter av generation crossover, åldersblandade team och åldersrikedom är välbehövt och viktigt.  

Kanske kan vi då även inom resten av näringslivet lära oss.